Ocet jabłkowy – hit czy kit?

Coraz częściej w sieci, a także w różnych modnych czasopismach dla kobiet pojawiają się wzmianki o super foods – zdrowej żywności, która niezwykle korzystnie wpływa na nasz organizm. Zaliczamy do niej m.in. morwę białą, jagody goji, nasiona chia, baobab, a także ocet jabłkowy. Ten ostatni, znany i doceniany był już setki lat temu, a o jego dobroczynnych właściwościach doskonale widziały nasze babcie. Ale właściwie co przemawia na jego korzyść? Czy faktycznie ocet jabłkowy tak korzystnie wpływa na organizm? Sprawdzamy!

Co zawiera ocet jabłkowy?

Ocet jabłkowy powstaje w trakcie procesu fermentacji jabłek, czyli jest produktem w 100% naturalnym. W jego składzie znajdziemy m.in.: związki polifenolowe, pektyny, aminokwasy, enzymy, a także magnez, sód, potas, fosfor, żelazo, witaminy z grupy B, biotynę, witaminę C oraz kwas foliowy. Dzięki tak bogatej zawartości cennych składników, bez wątpienia spożywanie octu jabłkowego pozytywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu.

Ocet jabłkowy – właściwości lecznicze

Pisząc o właściwościach octu jabłkowego mamy na myśli przede wszystkim jego prozdrowotne działanie. Na uwagę zasługuje fakt, że ocet jabłkowy poprawia odporność organizmu, działa przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo. Z powodzeniem może być stosowany jako naturalny probiotyk, a także wsparcie organizmu w walce z różnego rodzaju infekcjami, przeziębieniem czy stanami zapalnymi. Dodatkowo ocet jabłkowy obniża poziom złego cholesterolu, usprawnia pracę układu krwionośnego, reguluje poziom cukru we krwi, dzięki czemu często jest polecany osobom cierpiącym na cukrzycę. Ocet jabłkowy niezwykle korzystnie wpływa także na układ trawienny, wprowadzany z rozwagą może pomóc w niwelowaniu dolegliwości ze strony układu pokarmowego (uczucie ciężkości po posiłku, problemy trawienne czy chęć zgubienia zbędnych kilogramów). Wielu dietetyków zaleca spożywanie octu jabłkowego w formie rozcieńczonej jako wspomaganie diety odchudzającej. Jest to produkt niskokaloryczny, a spożywanie go przed posiłkiem wzmacnia uczucie sytości oraz ogranicza wchłanianie tłuszczów. Dodatkowo dzięki zawartości wielu cennych witamin, ocet jabłkowy korzystnie wpływa na pracę mózgu, wspomaga koncentrację i pamięć.

Ocet jabłkowy – zastosowanie w kosmetyce

Ocet jabłkowy nie tylko korzystnie wpływa na funkcjonowanie organizmu, ale również doskonale sprawdzi się w walce o piękny wygląd. Dobroczynne właściwości octu jabłkowego z pewnością można wykorzystać także w kosmetyce. Płukanki z dodatkiem tego składnika wygładzają i odżywiają włosy, a dodatkowo wykazują działanie przeciwłupieżowe. Dzięki właściwościom antybakteryjnym, rozcieńczony w odpowiednich proporcjach ocet jabłkowy może być szybkim SOS na powstałe na skórze zmiany zapalne, a także grzybicę paznokci. Pamiętajmy jednak, że mimo iż ocet jabłkowy jest naturalnym składnikiem, wszelkie choroby skóry, a także inne dolegliwości w pierwszej kolejności powinny być konsultowanie z lekarzem, zanim przystąpimy do kuracji z wykorzystaniem tego składnika.

Ocet jabłkowy – zastosowanie domowe

Ze względu na swoje właściwości antybakteryjne i odkażające, ocet jabłkowy z domieszką wody świetnie sprawdzi się również jako płukanka do owoców i warzyw, dzięki czemu będziemy mieli pewność, że produkty zostały dokładnie oczyszczone przed spożyciem, a co za tym idzie, pozbędziemy się ryzyka spożycia pasożytów, grzybów i innych drobnoustrojów. Ocet jabłkowy jest także doskonałym wsparciem w czyszczeniu różnych powierzchni. Z łatwością usunie kamień i wszelkie trudne do usunięcia zanieczyszczenia.

Ocet jabłkowy – jak stosować?

Na początek wystarczy dodawać 1 łyżeczkę octu jabłkowego do szklanki wody i wypijać na czczo lub przed posiłkiem – w zależności od tego jaki efekt chcemy osiągnąć. Ważny jest umiar i obserwowanie organizmu. Taką dawkę octu jabłkowego możemy przyjmować przez około 2 tygodnie, a następnie, jeśli się z nim polubimy, możemy ją zwiększyć do np. 1 łyżki. Ocet jabłkowy może bardzo niekorzystnie wpłynąć na szkliwo, powinniśmy zatem pamiętać o obowiązkowym płukaniu ust wodą tuż po jego spożyciu.

Przygotowanie płukanki do włosów polega na sporządzeniu płynu w proporcji 500 ml ciepłej wody – 1 łyżka octu. Po umyciu włosów, przepłukujemy je wcześniej przygotowanym płynem, pozostawiamy na kilka minut, a następnie przemywamy włosy wodą. Na koniec można nałożyć odżywkę. Taki zabieg wykonujemy raz na 2 tygodnie, włosy staną się odżywione, lśniące i wzmocnione.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, pytań i obaw, najlepiej zasięgnąć porady lekarza i poprosić o pomoc we wprowadzeniu octu jabłkowego do codziennej diety.

Źródła:

https://www.medonet.pl/

https://fit.poradnikzdrowie.pl

https://kobieta.pl

Marketing Manager, uwielbia podróże, zwierzęta, zdrowe odżywianie, książki, poradniki, a od niedawna również jogę. Ciągle poszukuje wrażeń :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *