Czy warto jeść nasiona chia? Właściwości i zastosowanie

Magdalena Klosa

Zdrowie i uroda193 4,9/5

Nasiona chia – Od jakiegoś czasu znacznie wzrosła popularność nasion chia, czyli szałwii hiszpańskiej. Stały się one niezwykle modnym dodatkiem i obowiązkowym składnikiem wielu przekąsek z półki healthy food. Występują w gotowych koktajlach owocowych, musach, mieszankach błyskawicznych płatków owsianych, a także sałatkach. Skąd ta nagła moda? No i czy naprawdę warto? Sprawdzamy!

Nasiona chia właściwości

Nasiona chia to nasiona szałwii hiszpańskiej, rośliny pochodzącej z Gwatemali i Meksyku. Znane i cenione już w średniowieczu przez Azteków, którzy doskonale zdawali sobie sprawę z ich wyjątkowych, leczniczych właściwości. Co zawierają te malutkie, brązowe ziarenka? Nasiona chia to przede wszystkim ogrom wartościowych składników, niezwykle korzystnych dla naszego zdrowia, takich jak:

  • kwasy omega 3 i 6 – odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia, wpierające pracę mózgu, poprawiające pamięć i koncentrację, regulujące poziom cholesterolu we krwi, a także działające przeciwzapalnie, przeciwmiażdżycowo i przeciwnowotworowo.
  • białko – niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, a także wsparcia układu odpornościowego, dobre źródło dla osób będących na diecie wegetariańskiej i wegańskiej.
  • błonnik – ważny dla osób dbających o linię, wspiera funkcjonowanie układu pokarmowego, pracę jelit, zapobiega zaparciom.
  • wapń – wspiera układ kostny, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu, wpływa na krzepliwość krwi, układ nerwowy, zapewnia dobre samopoczucie i nastrój.
  • żelazo – wpływa na regenerację organizmu, układ immunologiczny, pracę tarczycy, bierze udział w transporcie tlenu, reguluje metabolizm cholesterolu, jego niedobór prowadzi do anemii.
  • magnez – wspiera odporność organizmu, zmniejsza ryzyko wystąpienia nadciśnienia, korzystnie wpływa na pracę serca, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, reguluje pracę tarczycy.
  • selen – wspomaga układ odpornościowy oraz funkcjonowanie tarczycy, zmniejsza stres oksydacyjny odpowiedzialny za choroby serca, Alzheimera, udary mózgu oraz nowotwory.
  • fosfor – jest odpowiedzialny za zdrowe zęby i mocne kości, a także prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, pomaga utrzymać równowagę kwasowo-zasadową w organizmie.
  • miedź – odpowiada za czerwone krwinki, metabolizm tłuszczów, bierze udział w transporcie tlenu, wspiera pracę mózgu oraz pamięć, wpływa na odporność organizmu, wspiera pracę serca.
  • mangan – wspomaga układ nerwowy, pracę tarczycy, krzepnięcie krwi, wspiera układ kostno-stawowy, wykazuje działanie antyoksydacyjne.

Jak jeść nasiona chia?

Deser z nasionami chia / fot. adobe Stock

Wiemy już, że warto wprowadzić nasiona chia do swojej diety ponieważ są niezwykle zdrowe i korzystnie wpływają na funkcjonowanie organizmu, jednak jak to zrobić? Do czego ich używać? Chia będą doskonałym dodatkiem do sałat, musów, smoothies, płatków owsianych, a także – dzięki właściwościom żelującym (po uprzednim namoczeniu) z powodzeniem zastąpią jajko oraz zagęszczą sosy. Jak we wszystkim, również w spożywaniu nasion chia należy zachować umiar i zdrowy rozsądek. Zbyt duża ilość w codziennej diecie może obniżać wchłanianie innych składników odżywczych. Nie są zalecane dla osób z problemami trawiennymi oraz alergiami pokarmowymi. Przy spożyciu należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu.

Oceń artykuł:

Magdalena Klosa

Marketing Manager, uwielbia podróże, zwierzęta, zdrowe odżywianie, książki, poradniki, a od niedawna również jogę. Ciągle poszukuje wrażeń :)

Komentarze