Życiowa rutyna pomaga lub szkodzi. Sprawdź, jak to jest u Ciebie!

Lena Gron

Good Vibes212 5/5

Zjawisko zwane rutyną, czyli pewien utarty schemat działania robi ostatnio zadziwiającą karierę. Okazuje się, że stosuje ją w swoim życiu prawie każda znana postać: począwszy od celebrytek, aktorek, influencerek, na politykach i ludziach biznesu skończywszy.

Rutyna pomaga czy szkodzi?

I to jest ten moment, w którym możesz poczuć się, jak jedna z bywalczyń „ścianek” albo czerwonych dywanów, jednym słowem: VIP. Powód? Na pewno także masz swoją rutynę. Zdziwiona? Przeczytaj ten tekst, a potem zrób rachunek sumienia. Na 100 % okaże się, że ty też powtarzasz codziennie tę samą sekwencję działań. I chcesz, czy nie, to właśnie jest rutyna. Pytanie tylko, czy ona Ci pomaga, czy szkodzi? Chcesz się dowiedzieć? Czytaj dalej!

Z tego tekstu dowiesz się kilku najważniejszych kwestii związanych z życiową rutyną:

  • Co to jest?
  • Jakie są rodzaje rutyny?
  • Kto stosuje rutynę?
  • Co daje rutyna?
  • Jak ustalić własną rutynę?
  • Jak odróżnić dobrą rutynę od złej?
  • Kiedy zerwać z rutyną?

Ustalony schemat wykonywania określonych czynności może życie ułatwić lub utrudnić. Z tego artykułu dowiesz się jak ustalić, czy utarta praktyka ma pozytywny wpływ na twoje samopoczucie i osiągane rezultaty.

Co to jest ta rutyna?

Według popularnych słowników języka polskiego rutyna oznacza zestaw nawyków, utrwalonych regularnym praktykowaniem. Bywa też określana takimi słowami jak: monotonia, regularność, powtarzalność, automatyzacja.

Nieodłącznymi elementami rutyny jest stałość, określony plan i harmonogram działań, które opanowaliśmy w bardzo dobrym stopniu. Właśnie dlatego nie musimy takim czynnościom poświęcać zbytniej uwagi. Takie uporządkowanie daje poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji.

Jakie są rodzaje rutyny?

Jeśli przyjrzeć się opisywanym rutynom, okazuje się, że praktycznie każdy aspekt naszego życia możne zostać objęty rutyną.

I tak gwiazdy ekranu i internetu mają swoje rutyny: poranne, wieczorne, pielęgnacyjne, na wielkie wyjścia, na rodzinne spotkania i relaks w pojedynkę. Przyszłe mamy chwalą się rutyną ciążową, a ludzie biznesu nawykami relaksującymi. Każdy rodzaj utartego rytmu działania charakteryzuje się stałości i powtarzalnością. Po prostu z góry wiesz, co robić w danej sytuacji. Nie tracisz czasu i energii na wymyślanie kolejnych kroków.

Kto stosuje rutynę?

Na liście osób, które przyznają się do stosowania rutyny znajdziemy na przykład ex prezydenta USA Barcka Obamę, który codziennie rano ćwiczy przez 45 minut, a wieczorem je dokładnie 7 migdałów.

Najpopularniejsza amerykańska prezenterka Oprah Winfrey ma zwyczaj wstać przed świtem i medytować, a księżna Sussex Meghan Markle zrywa się codziennie o 4.30, by uprawić jogę.

Swoją wieczorną rutynę na wielkie wyjścia na You Tube prezentuje Selena Gomez. Jak się okazuje sławna piosenkarka wszelkie zabiegi zaczyna zawsze od zapalenia świeczek zapachowych.

Jeśli nie chcecie popaść w kompleksy to lepiej nie próbujcie na YT oglądać porannej rutyny Jennifer Lopez. Piosenkarka pokazuje od A do Z w jaki sposób pielęgnuje swoją twarz z samego rana, a potem prezentuje nakładanie makeupu. I trzeba przyznać, że w wieku 52 lat nawet bez makijażu naprawdę zachwyca nieskazitelną cerą. Jeśli już skusicie się na obejrzenie tego filmu, to przy okazji możecie sobie pooglądać jej prywatną łazienkę, która zdecydowanie odbiega od toaletowej rutyny.

Z rodzimego podwórka wspomnijmy, że trenerka (prawie) wszystkich Polek Ewa Chodakowska do wieczornej rutyny włączyła peeling fusami po kawie. Z kolei Maffashion od czasu, gdy została mamą i ciągle nie dosypia, codziennie rano maskuje cienie pod powiekami. I tak można by w nieskończoność, co człowiek to ….rutyna. Każda inna, choć wszystkie łączy powtarzalność i swoisty stały rytm.

Co daje rutyna?

Według psychologów to właśnie codzienne nawyki kształtują naszą przyszłość. Dzięki powtarzalności określonych schematów działania osiągamy spokój umysłu, ponieważ nie musi koncentrować się na błahych i przewidywalnych zdaniach. W ten sposób oszczędzamy energię, którą możemy spożytkować na cele wymagające skupienia, uwagi i będące poza strefą naszego komfortu.

Stałość tej automatyzacji daje poczucie bezpieczeństwa i eliminuje stres, wynikający z chaosu i niepewności. Dzięki nim łatwiej osiągamy ważniejsze cele.

Jak odróżnić dobrą rutynę od złej?

Jak już ustaliliśmy na początku, rutyna może nam pomagać w życiu lub szkodzić. Jednak w jaki sposób odróżnić dobrą od złej? Odpowiedź jest bardzo prosta: powtarzalny schemat działań będzie mieć pozytywny wpływ na twoje życie, jeśli jest:

  • świadomy
  • wybrany
  • dodający energii
  • uspokajający
  • uporządkowany
  • zgodny z twoimi wartościami

Monotonia, która będzie negatywnie wpływać na twoją codzienność jest:

  • nieświadoma
  • narzucona
  • chaotyczna
  • osłabiająca
  • stresująca
  • sprzeczna z twoimi wartościami

Znając te kryteria możesz przeanalizować poszczególne aspekty twojego życia, by ustalić czy twoja rutyna ci szkodzi, czy pomaga.

Jak ustalić swoją własną rutynę?

Po pierwsze ustal o co ci w życiu chodzi, co jest dla ciebie ważne i zgodne z twoimi wartościami, potem określ jakie działania spełniają te kryteria, jaki sposób ich realizacji da ci poczucie relaksu i uporządkowania oraz swobody. Przemyśl to, zapisz, popraw, napisz na czysto i …stosuj. Dzień po dniu lub w zależności od okoliczności, w których dana rutyna jest ci potrzebna: utarte podejście do wizyt teściowej czy szablon postepowania z upierdliwą szefową. I pamiętaj: nawyki utrwalają się przez minimum 21 dni.

Kiedy zerwać z rutyną?

Znając już dobre i złe rutyny, możesz dokonać rachunku sumienia i ocenić, czy ta rutyna, którą obecnie stosujesz jest pomocna, czy wręcz przeciwnie. Odpowiedź na to pytanie pomoże ci podjąć właściwą decyzję: utrzymać dotychczasową praktykę, czy ją zmienić. Bo o tym, że rutyna to dobra sprawa w życiu większości ludzi już chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Jeśli rachunek sumienia w kwestii stosowanych nawyków wypadł niekorzystnie jest dobra wiadomość. Każdą złą rutynę można zmienić. Przerwij błędne koło i złe przyzwyczajenia, zastąp dobrymi, które zmienią twoje życie na lepsze.

Z rutyną jak z żartami

Można śmiało stwierdzić, że rutynę w życiu powinniśmy stosować tak jak flawonoid roślinny, o tej samej nazwie, który jest składnikiem popularnych leków na przeziębienie i wielu kosmetyków. Zarówno rutyna życiowa jak i ta medyczna ma swoje pozytywne działanie, skutki uboczne i należy uważać, by jej nie przedawkować. Sztywne trzymanie się jakichkolwiek zasad bez żadnych wyjątków to najkrótsza droga do niepotrzebnego stresu. Dlatego od czasu do czasu rutynowo warto uciekać od rutyny.

Oceń artykuł:

Lena Gron

Specjalistka ds. PR, dziennikarka, copywriter. Absolwentka Wydziału Prawa oraz Komunikacji Społecznej i Public Relations. Niezależna dusza, ciekawa świata i ludzi. Propagatorka humanitarnego traktowania zwierząt, wegetarianka, praktykująca zero waste i slow life.

Komentarze