Płatki śniadaniowe – które wybrać?

Magda K
20 maja, 2021

Zdrowie i uroda113 5/5

fot. pexels.com

Wszyscy doskonale wiemy, że o zdrowie trzeba dbać, a priorytetem na drodze do zdrowia i dobrego samopoczucia jest świadome odżywianie. Mnóstwo się mówi na temat różnych diet – odchudzających, oczyszczających, wegańskich itd., a zdania są oczywiście bardzo podzielone. Okna żywieniowe – robić czy nie? Regularne odżywianie? 5 małych posiłków czy 3 większe? Gluten – szkodzi? I co z tą laktozą? Niezależnie od tego, na którą dietę się decydujemy i czy w ogólne mamy jakiś stały harmonogram, należy pamiętać, aby produkty, które wybieramy były zdrowe i dostarczały nam cennych składników odżywczych. Jednym z niezastąpionych produktów w kuchni każdego świadomego konsumenta powinny być płatki śniadaniowe. Dlaczego? Spieszymy z odpowiedzią! Bo o tym, czy śniadanie jest naprawdę najważniejszym posiłkiem dnia, możesz przeczytać w artykule – Poranek na talerzu.

Ogrom możliwości, czyli które płatki będą najlepsze?

Płatki śniadaniowe to super sposób na rozpoczęcie dnia! Ale które wybrać? Rynek przecież oferuje ogrom przeróżnych opcji i możliwości. Zaczynając od krzykliwych, kolorowych opakowań z postaciami z bajek, po zdrowe, fit alternatywy jak muesli z owocami, a kończąc na nieciekawych, szarych i bez wyrazu paczuszkach z płatkami przeznaczonymi do gotowania. Które są najlepsze? Odpowiedź jest prosta – czytaj etykiety! Te, najbardziej zachęcające, z grafiką przedstawiającą płynną czekoladę i mnóstwo mleka – okażą się oczywiście najgorszym wyborem. Ogrom cukru, nierzadko chemicznych dodatków, substancji słodzących itd. Wszystkie fit alternatywy – gotowe mieszanki muesli z suszonymi owocami, to niestety również nie najlepszy pomysł. Co zatem wybrać? Odpowiedź jest prosta! Te najmniej atrakcyjne – płatki do gotowania!

Rodzaje płatków śniadaniowych

  • Płatki owsiane
  • Płatki ryżowe
  • Płatki jęczmienne
  • Płatki orkiszowe
  • Płatki kukurydziane

Płatki owsiane

Bogactwo błonnika, który niezwykle korzystnie wpływa na pracę jelit, a także białka, witamin z grupy B oraz wapnia, selenu, magnezu, potasu, fosforu, cynku i miedzi. Wpływają korzystnie na pamięć i koncentrację, a także regulują poziom cukru we krwi. Płatki owsiane to bomba energetyczna na cały poranek. Na sklepowej półce można znaleźć aż trzy rodzaje płatków owsianych: zwykłe (o najmniejszym stopniu przetworzenia, więc zarazem najzdrowsze – ten rodzaj płatków należy moczyć lub gotować przed spożyciem); górskie – wytwarzane z krojonego ziarna (ten rodzaj płatków wystarczy zalać gorącą wodą lub mlekiem) oraz błyskawiczne – najbardziej oczyszczone, przez co zawierają najmniej cennych minerałów i witamin (można je spożywać na zimno i są najbardziej lekkostrawne). Płatki owsiane doskonale sprawdzą się w postaci owsianki, wykorzystać można je również do bananowego omleta oraz ciasteczek owsianych. Jeżeli lubisz wersję na słodko, świetnie komponują się z suszonymi owocami, orzechami oraz konfiturami!

Płatki ryżowe

Idealna alternatywa dla osób, które nie jedzą glutenu. Płatki ryżowe to skarbnica żelaza, wapnia, a także sodu, magnezu cynku, selen, fosforu i potasu. oraz witamin: A, B1, B2, B3, B4, B5, B6, B9, B12, D, E i K. Są bardzo lekkostrawne, zawierają niewiele tłuszczu i świetnie sprawdzą się na diecie odchudzającej. Idealne także dla osób cierpiących na anemię. Najczęściej na sklepowej półce możemy znaleźć płatki ryżowe błyskawiczne, rzadziej trafimy na ich mniej przetworzoną wersję. Płatki ryżowe ze względu na swój neutralny smak będą doskonałą kompozycją do gorącego mleka, duszonego w cynamonie jabłka, ale również świetnie sprawdzą się jako zagęszczacz do zup i sosów.

Płatki jęczmienne

Mniej popularne niż płatki owsiane, ale równie smaczne i wartościowe! Płatki jęczmienne zawierają bowiem wapń, żelazo, potas, fosfor, sód, magnez, cynk, witaminy z grupy B, miedź, białko oraz sporą ilość błonnika. Doskonale wpływają na metabolizm, usprawniają pracę jelit, sprzyjają utrzymaniu szczupłej sylwetki, redukują wzdęcia oraz zaparcia. Płatki jęczmienne obniżają poziom cholesterolu oraz glukozy we krwi, są odpowiednie dla osób chorujących na cukrzycę. Zwiększają odporność organizmu, usprawniają pracę mózgu, korzystnie wpływają na paznokcie, skórę i włosy, a także zapobiegają nowotworom. Płatki jęczmienne, podobnie jak owsiane i ryżowe świetnie sprawdzą się na śniadanie z dodatkiem gorącego mleka, jogurtu i owoców.

Płatki orkiszowe

Podobnie jak w przypadku płatków owsianych, na sklepowej półce znajdziemy 3 rodzaje płatków orkiszowych: zwykłe, górskie i błyskawiczne. Zwykłe – najmniej przetworzone, najbardziej wartościowe – wymagające gotowania. Górskie – o średnim stopniu przetworzenia, wymagające zalania wrzątkiem oraz błyskawiczne – najmniej wartościowe, idealne do zimnych koktajli oraz jogurtu. Płatki orkiszowe wytwarzane są z ziaren pszenicy, więc nie będą odpowiednie dla osób na diecie bezglutenowej. Bogactwo potasu, magnezu, wapnia, selenu, fosforu, a także witaminy A, B i E. Płatki orkiszowe wpływają na odporność organizmu, posiadają właściwości przeciwbakteryjne i przeciwzapalne, Zawierają również sporą ilość błonnika, więc będą odpowiednie dla osób dbających o szczupłą sylwetkę.

Płatki kukurydziane

Płatki kukurydziane to chyba najbardziej popularny rodzaj płatków śniadaniowych. Lekkostrawne, nie zawierają glutenu, a przy tym pysznie chrupiące! Problem w tym, że w popularnych płatkach kukurydzianych znajdziemy mnóstwo dodatków, poza samymi płatkami właśnie. Przede wszystkim cukier, który sprawia, że są one najczęściej wybierane przez dzieci. Dodatkowo w płatkach kukurydzianych znajdziemy syrop glukozowy, sól, barwniki i emulgatory. Jeżeli trafimy na 100% zdrowe płatki kukurydziane, będą one dostarczały witamin z grupy B, a także sporo minerałów: żelaza, selenu, magnezu, fosforu, jednakże biorąc pod uwagę ogrom właściwości zdrowotnych w pozostałych płatkach, te kukurydziane zajmują zdecydowanie ostatnie miejsce.

5 / 5. 2

Magda K

Specjalistka ds. marketingu, kochająca podróże, zwierzęta, zdrowe odżywianie, książki, poradniki, a od niedawna również jogę. Ciągle poszukująca wrażeń :)