Wszystko o saunowaniu

Magdalena Klosa

Zdrowie i uroda81 5/5

Wszystko o saunowaniu
Wszystko o saunowaniu / fot. adobe stock

Jesienią poszukujemy różnych sposobów na wzmocnienie odporności i ogrzanie organizmu. Szczególnie pomocny jest wówczas kubek gorącej herbaty. Doceniamy właściwości rozgrzewających przypraw, ciepłego koca i ulubionych kapci. A gdyby tak udać się do sauny? Z dostępem przecież nie ma żadnego problemu. Sauny są w klubach fitness, aquaparkach, a także większych kompleksach basenowych i w hotelach. Ale czy sauna poza właściwościami relaksacyjnymi, korzystnie wpływa także na zdrowie? Z tego artykułu dowiesz się jakie korzyści płyną z zażywania kąpieli w saunie, jak często można uczęszczać na saunowe seansy oraz jak robić to w prawidłowy sposób. Sprawdź!

Sauna

Sauna to pomieszczenie przystosowane do utrzymywania wysokiej temperatury powietrza. Istnieją sauny suche, parowe, a także na podczerwień. Te najbardziej klasyczne – sauny suche osiągają temperaturę w wysokości nawet 100°C. Wszystko po to, by móc korzystać z kilkunastominutowych seansów saunowych, które poza działaniem relaksacyjnym korzystnie wpływają także na funkcjonowanie organizmu.

Sauna działanie

Pierwsze minuty w saunie to niezwykle przyjemne doświadczenie. Rozgrzewające ciepło wpływa kojąco na napięte mięśnie, rozluźniając je i wprowadzając ciało w stan relaksacji. Jednakże już po kilku minutach tętno wzrasta, a organizm zaczyna oczyszczać się z toksyn. Również za sprawą przyspieszonego krążenia i naprzemiennego rozszerzania (przy wysokiej temperaturze) oraz obkurczania (podczas etapu chłodzenia) naczyń krwionośnych, sauna reguluje ciśnienie krwi, a także poprawia ogólną kondycję organizmu. Dodatkowo udrażnia drogi oddechowe, niweluje dolegliwości reumatyczne, pomaga przy zapaleniu stawów, wzmacnia odporność, wspomaga regenerację, a także poprawia samopoczucie i przeciwdziała depresji.

Jak korzystać z sauny?

Jak korzystać z sauny? / fot. adobe stock

Z sauny powinno się korzystać od kilku do kilkunastu minut, w zależności od stopnia zaawansowania. Jednorazowo czas ten nie powinien przekraczać 15 minut. Następnie należy schłodzić ciało za pomocą zimnego prysznica. Trzeba pamiętać o stopniowej zmianie temperatury, by nie doświadczyć szoku termicznego, a później starannie osuszyć skórę i dać sobie czas na odpoczynek. Taki seans można powtórzyć, jednak każdorazowo nie powinien trwać dłużej niż kwadrans. Jak często można korzystać w sauny? Maksymalnie 2-3 razy w tygodniu.

Co zabrać do sauny?

Do sauny przede wszystkim należy zabrać ręcznik, a najlepiej dwa – jeden, którym będziesz mogła owinąć ciało i drugi, na którym usiądziesz lub położysz się. Absolutnie nie zabieramy ze sobą stroju kąpielowego czy bielizny. W saunie przebywamy nago lub jeżeli tak wolisz – w ręczniku. Co jeszcze zabrać do sauny? Oczywiście klapki, które będą niezbędne, ale pod prysznicem. Wchodząc do sauny zostawiamy je przed drzwiami.

O czym jeszcze trzeba pamiętać? Przed wejściem do sauny należy dokładnie umyć i osuszyć ciało również obowiązkowo zmyć makijaż! Dodatkowo cała biżuteria, okulary czy inne dodatki muszą pozostać w szatni! Unikniemy w ten sposób ich zniszczenia czy nagrzania, a w następstwie poparzenia skóry, do którego mogą doprowadzić. Oczywiście do sauny nie zabieramy ze sobą telefonu komórkowego ani żadnych innych gadżetów.

Zasady korzystania z sauny

Sauna to miejsce publiczne, w którym obowiązują pewne zasady. Higiena to jedno, jednak wymaga się również zasad dobrego wychowania. Trzeba więc pamiętać o tym, że jest to miejsce relaksu, pożądana jest zatem cisza. Nie hałasujmy, nie rozmawiajmy i nie zwracajmy na siebie uwagi.

Drugą istotną kwestią jest zamykanie za sobą drzwi. W saunie przede wszystkim chodzi o utrzymanie wysokiej temperatury. Niewskazane jest wietrzenie pomieszczenia! Wchodząc do sauny pamiętaj, aby zrobić to jak najszybciej i zamknąć drzwi, aby uczestnicy nie odczuli spadku temperatury.

Co jeszcze? Jeżeli korzystasz z sauny suchej obowiązkowo usiądź na ręczniku. W przypadku sauny mokrej – pamiętaj, aby przemyć siedzisko wodą – przed i po seansie.

Rytuały saunowe

Rytuały saunowe / fot. adobe stock

Standardowa kąpiel saunowa to relaks w ciszy trwający maksymalnie kwadrans. Jednakże w większych kompleksach można natknąć się na rytuały saunowe, prowadzone przez przeszkolonego saunamistrza, który w towarzystwie specjalnie dobranej muzyki, za pomocą ręcznika lub wachlarza rozprowadza gorące powietrze po całym pomieszczeniu. Taki spektakl można uznać za sztukę. Widowisko przypomina taniec i zawsze cieszy się niemałym zainteresowaniem.

Przeciwskazania do korzystania z sauny

Z sauny nie powinny korzystać osoby przeziębione, osłabione, cierpiące na schorzenia układu krwionośnego, oddechowego, po zabiegach chirurgicznych itp., a także kobiety w ciąży i karmiące. Zabronione jest korzystanie z sauny po spożyciu alkoholu i innych środków odurzających!

Osoby ze zdiagnozowanymi schorzeniami przed skorzystaniem z sauny powinny skonsultować się z lekarzem specjalistą. Z kąpieli w saunie nie należy korzystać na czczo, ani bezpośrednio po posiłku. Niewskazane jest także zażywanie kąpieli saunowych po wzmożonym wysiłku, ani wcześnie rano ze względu na intensywny wpływ na organizm.

Magdalena Klosa

Marketing Manager, uwielbia podróże, zwierzęta, zdrowe odżywianie, książki, poradniki, a od niedawna również jogę. Ciągle poszukuje wrażeń :)

Komentarze