Rzeżucha – królowa Świąt Wielkanocnych

Klaudia Okularczyk

Good Vibes510 5/5

Zdecydowana większość z nas przypomina sobie o niej tylko “od święta”. Jedni uwielbiają jej gorzko-ostry smak, a inni unikają go jak mogą. A Wy lubicie rzeżuchę? Czy używacie jej tylko do dekoracji podczas Świąt Wielkanocnych? Przyjrzyjmy się jej bliżej, bo może warto włączyć ją na stałe do naszego menu.

Rzeżucha

Rzeżucha – to niepozorne ziele posiada szereg prozdrowotnych właściwości. Stanowi źródło wielu potrzebnych naszemu organizmowi witamin, głównie z grupy C oraz niezbędnych mikroelementów. Wykorzystywana jest również w kosmetyce. Medycyna ludowa od wieków stosowała ją na owrzodzenia skóry lub w celu pozbycia się z przewodu pokarmowego pasożytów. Prócz jej właściwości dezynfekujących przewód pokarmowy, służyła również do dezynfekcji jamy ustnej. Mówi się także, że zaliczano ją do afrodyzjaków.

Odmian rzeżuchy w Polsce wyróżniamy dziewięć. Najpopularniejsza to rzeżucha siewna, jednak najwięcej dobroczynnych właściwości posiada rzeżucha ogrodowa. Należy ona do rodziny kapustowatych i jest bardzo prosta w uprawie. Największy plusem jest to, że z powodzeniem możemy wyhodować ją w domu na parapecie i stosować na kanapki jako alternatywę dla szczypiorku czy koperku. Możemy ją też dodawać jako składnik ulubionych koktajli.

Jak posadzić rzeżuchę?

Pewnie wielu z Was pamięta jak mama sadziła ją przed Świętami. Można powiedzieć, że jest to banalnie proste. Wystarczy przygotować spodeczek, ułożyć na nim watę, waciki kosmetyczne lub ligninę, następnie wysypać nasiona i zrosić wodą. Aby szybciej wykiełkowały, przed wyłożeniem na ligninę warto zalać je wodą na kilka minut. Pamiętajmy, by codziennie je zraszać. Po około tygodniu możemy cieszyć się wyhodowaną rzeżuchą. Możemy sadzić ją również w ziemi i nie potrzebuje ona nawozów.

W jakie witaminy i minerały bogata jest rzeżucha?

Nie jest to tylko wspomniana witamina C, która jest cennym przeciwutleniaczem, ale również witamina A, B, K, PP, żelazo, magnez, wapń, jod, mangan, chrom. Zatem z powodzeniem może nam zastąpić porcję warzyw, ponieważ wiele z nich przewyższa swoimi wartościami. Rzeżucha zapobiega również starzeniu się skóry oraz uszczelnia naczynia krwionośne. Natomiast zawartość luteiny i zeaksantyny chroni nasze oczy przed promieniami UV. Ale to nie koniec, bo ze względu na wcześniej wspomniane działanie dezynfekujące i oczyszczające, pomaga w walce z trądzikiem.

Rzeżucha a dieta odchudzająca

Rzeżucha reguluje pracę jelit oraz zapobiega skokom glukozy we krwi, dzięki czemu nie będziemy mieli napadów głodu, dlatego warto ją włączyć do diety. Ponadto może być dobrym środkiem na zaparcia, dzięki celulozie i polisacharydom.

Rzeżucha a ajurweda

Dla miłośników tradycyjnej medycyny indyjskiej sprawdziliśmy co mówi o niej ajurweda. W sanskrycie rzeżucha nazywana jest “chandrashura”, co oznacza tę, która czyni ludzi szczęśliwymi. Dzięki pikantnemu smakowi, ma działanie rozgrzewające, co oddziałuje głównie na dolegliwości doszy Kapha. Pomaga także w objawach charakteryzujących doszę Vata i jest dla niej szczególnie ważna, bo wspiera odporność i zwiększa siły witalne, pomaga wypędzić toksyny, działa na bóle stawów (ama vata) czy reumatyzm. Więcej o ajurwedzie możecie znaleźć tutaj: Ajurweda – wszystko o zdrowym odżywianiu i zdrowej diecie

Teraz na Waszych stołach nie może zabraknąć “Królowej Rzeżuchy”. Jeśli zapomnieliście żeby ją zasadzić to nic straconego, po Świętach Wielkanocnych również będzie dobrze smakować. Zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych.

Oceń artykuł:

Tagi: Święta, Wielkanoc

Komentarze