Jak sprawdzić dojrzałość oraz świeżość owoców i warzyw?

Klaudia O
9 marca, 2021

Zdrowie i uroda575 0/5

fot. pexels.com

Czy robiąc zakupy zastanawiacie się czasem, które awokado będzie dojrzałe? Która marchew będzie świeża i słodka? Albo czy pomidor będzie dobry jakościowo? Przedstawimy kilka wskazówek, które ułatwią Wam wybieranie najlepszych owoców i warzyw.

Owoce i warzywa – wszyscy wiemy, że są zdrowe i powinny się znaleźć w każdej prawidłowo zbilansowanej diecie. Pełnią bardzo ważną rolę w żywieniu człowieka, potrafią zapobiegać nowotworom, chorobom układu krążenia, a także wspomagają w walce z nadwagą i otyłością. Ale to nie wszystko, zawierają mnóstwo witamin i wartości odżywczych przez co wpływają bardzo dobrze na naszą sylwetkę, zdrową skórę, cerę i włosy oraz spowalniają procesy starzenia. Warzywa i owoce składają się głownie z wody, białka i węglowodanów, nie zawierają tłuszczów, zatem większość z nich jest niskokaloryczna i pomaga obniżyć cholesterol. Ważne, aby  wiedzieć które owoce i warzywa wybierać, aby miały jak najwięcej wartości odżywczych i były świeże.

Jak sprawdzić świeżość i dojrzałość warzyw i owoców?

Najlepszym sposobem na sprawdzenie świeżości będzie po prostu dotyk i uważne obejrzenie produktów, ale są pewne triki, które pomogą nam w wyborze.

Owoce:

  • Arbuz – najlepiej jesli jest przekrojony i widzimy jego wnętrze, ale co w przypadku gdy sklep nie porcjuje owoców? Przede wszystkim po wzięciu go w dłonie sprawdzamy czy nie ma on miękkich elementów. Delikatnie w niego “pukając” możemy sprawdzić czy nie jest przejrzały. Jeśli słyszymy tzw. “pustkę” wewnątrz to nie wybieramy takiego arbuza. Żółta skórka oznacza, że nie jest jeszcze dojrzały.
  • Ananas – lepiej wybierać te w kolorze żółtym, chociaż zielone również mogą być już dojrzałe. Aby sprawdzić dojrzałość owocu wystarczy, że znajdziemy najmniejszy listek w koronie i spróbujemy go wyciągnąć, jeśli się uda oznacza to, że jest dojrzały. Możemy również powąchać owoc od spodu, jeśli jest dojrzały, zapach powinien być intensywny. Sprawdzi się to również w przypadku mango.
  • Awokado – jeśli chcemy spożyć je od razu nie może być twarde jak kamień. Dojrzałe ma ciemniejszą skórkę i jest elastyczne w dotyku. Obecnie w sklepach znajdziemy nawet kategorię “dojrzałe awokado” co ułatwi wybór idealnego owocu.
  • Banan – kolor zielony świadczy o tym, że nie jest jeszcze dojrzały, a żółty o tym, że owoc dojrzał. Możemy jeść takie jakie smakują nam najbardziej, nawet lekko zielonkawe. Pamiętajmy jednak o tym, że wraz z procesem dojrzewania skrobia zawarta w owocu będzie się zamieniać w cukry proste. Kolor brązowy na skórce może świadczyć, że banan jest przejrzały.
  • Granat – zwracajmy uwagę na kolor i jędrność, jeśli zależy nam na tym, aby był soczysty to wybierajmy te z lekko popękaną skórką, znaczy to, że owoc zmagazynował odpowiednią ilość wody przez co skórka pęka.
  • Kiwi – wyznacznikiem również będzie jędrność i kolor owocu, ale nie wybierajmy tych z pomarszczoną skórką, oznacza to, że za długo leży i nie jest świeże.
  • Morela – powinna być miękka w dotyku, nie wybierajmy tych z zielonymi plamami oraz zbyt twardych, ponieważ nie będą jeszcze słodkie i dojrzałe.

Warzywa:

  • Bakłażan – powszechnie uznawany za warzywo, ale czasem nazywany również owocem, mówi się , że jest to “jagoda”, lecz niezależnie w jakiej kategorii go umieścimy to wybierajmy te mniejsze sztuki, ponieważ, są słodsze i mają cieńszą skórkę, jesli lekko naciśniemy warzywo i zostanie na nim ślad palca, znaczy, że jest dojrzałe.
  • Brokuły – zwróćmy uwagę na kolor, te mocno zielone i gęste, są świeże, ważne by nie były pożółkłe i uszkodzone.
  • Cebula – zwracajmy uwagę na to, żeby była twarda i żeby zbyt mocno nie pachniała, bo to może świadczyć o jej zepsuciu.
  • Fasolka szparagowa – trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę czy nie jest sucha, powinna być jędrna, a końcówki powinna mieć zielone. Jeśli brązowieją, fasola mogła stracić dużo wartości odżywczych i lepiej jej nie wybierać.
  • Karczoch – jeśli weźmiemy go w dłonie powinien delikatnie “skrzypieć”, znaczy to, że jest odpowiednio dojrzały.
  • Marchew, pietruszka, seler i buraki – wybierajmy te, które mają korzenie, wtedy będą słodsze i świeższe. Jeśli nie mają korzeni upewnijmy się, że nie są suche i popękane.
  • Pomidory – aby sprawdzić czy będzie dobry, musimy “potrzeć” pomidora w okolicy zielonego listka (tzw. “ogonka”) lub w miejscu, gdzie się znajdował i powąchać, jeśli poczujemy intensywny zapach znaczy to , że pomidor jest dobry jakościowo. Oczywiście jeśli będzie przejrzały lub nadgnity bez problemu to zobaczymy.
  • Ziemniaki – powinny mieć cienką skórkę i nie kiełkować. Jeśli kiełkują to znak, że są długo przechowywane i podczas obierania będziemy musieli sporo wyciąć i część warzyw wyląduje w koszu.

Tak jak wspomnieliśmy, większość z owoców i warzyw możemy ocenić tylko za pomocą dotyku lub dobrze się im przyglądając. Zwracajcie uwagę na świeżość, ponieważ ma ona wpływ nie tylko na smak, ale również na wartości odżywcze produktów. Rekomendowane jest spożywanie 5 porcji warzyw i owoców dziennie, dodając je do każdego posiłku lub zastępując świeżo wyciśniętym sokiem. Warto zatem wiedzieć które z nich będą najlepsze.

0 / 5. 0