Sezon na dynię trwa!

Magdalena Klosa

Good Vibes464 0/5

Sezon na dynię trwa w najlepsze. Dynia to nie tylko symbol Halloween, nocy upiorów, zjaw i duchów, popularnej w kulturze amerykańskiej. Dynia to także bogactwo składników odżywczych i witamin. Sprawdź co można zrobić z dyni!

Dynia

Dynia – wartości odżywcze

Dynia w Polsce z roku na rok zyskuje na popularności. I słusznie, ponieważ jest owocem sezonowym, zawierającym mnóstwo cennych witamin i minerałów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu! Dynia jest źródłem beta-karotenu, który korzystnie wpływa na narząd wzroku , a także wzmacnia odporność. Dodatkowo jest bogata w witaminy z grupy B, C, E, a także wapń, żelazo, magnez, potas, sód oraz cynk. Zmniejsza ryzyko nowotworów, chroni przed miażdżycą, obniża cholesterol, wpływa korzystnie na układ odpornościowy, a także działa przeciwzapalnie.

Dynia sposób na odchudzanie?

Dynia świetnie sprawdzi się również w diecie odchudzającej. Jest doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, odpowiedzialnego za uczucie sytości, a dodatkowo zawiera niewiele kalorii. Wpływa również korzystnie na odkwaszanie i oczyszczanie organizmu.

Rodzaje dyni

Na rynku dostępnych jest bardzo wiele różnych odmian dyni. W zależności  od tego co zamierzamy  z niej przyrządzić, taki też rodzaj powinniśmy wybrać. Do najpopularniejszych należą:

Dynia zwyczajna

Najczęściej spotykana odmiana dyni. Charakteryzuje się intensywnym kolorem pomarańczowym, a także dość regularnym, okrągłym kształtem. Idealnie nadaje się do przygotowywania zup, przetworów oraz sosów. Jest najmniej słodka spośród wszystkich odmian dyni, dlatego nie polecamy jej do przygotowywania ciast.

Dynia piżmowa

Często spotkana w sklepach i na targach, można ją łatwo rozpoznać ponieważ kształtem przypomina ogromną gruszkę. Ma kolor blado-pomarańczowy i słodki miąższ. Będzie odpowiednia zarówno do dań słonych np. zup i placków, jak również do dań słodkich – ciast, deserów, konfitur.

Dynia Hokkaido

To japońska odmiana dyni, jest niewielkich rozmiarów, o intensywnie pomarańczowym kolorze oraz uwaga… jadalnej skórce! Nie trzeba jej obierać, ale należy pamiętać o porządnym wyczyszczeniu przed przygotowaniem. Dynia Hokkaido świetnie sprawdzi się jako baza zup, ciast i zapiekanek.

Krem z dyni

Jedną z najpopularniejszych potraw przyrządzanych z dyni jest oczywiście zupa. Rozgrzewająca, zdrowa, pożywna i niezwykle smaczna. Świetnie doprawiona, będzie wartościowym posiłkiem wspierającym odporność i prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Sprawdź nasz przepis na krem z dyni! Przepis możecie znaleźć w linku: Przepis na krem z dyni.

Co zrobić z pestkami dyni?

Pestki dyni wykorzystać można jako zdrową i wartościowa przekąskę, więc po obraniu owocu absolutnie ich nie wyrzucaj! Co z nimi zrobić? W pierwszej kolejności dokładnie je umyj, tak aby pozbyć się z nich wszelkich włókien. Następnie osusz i przesyp na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Przesmaruj pestki olejem i piecz w temperaturze 75°C przez ok. 60 minut lub dłużej, od czasu do czasu uchylając piekarnik, aby woda mogła odparować.
Pestki dyni sprawdzą się idealnie jako zdrowy dodatek do różnych dań – sałatek, zup, płatków owsianych, mięs. Podobnie jak dynia są źródłem wielu cennych witamin oraz kwasów tłuszczowych.  

Oceń artykuł:

Magdalena Klosa

Marketing Manager, uwielbia podróże, zwierzęta, zdrowe odżywianie, książki, poradniki, a od niedawna również jogę. Ciągle poszukuje wrażeń :)

Komentarze