Kiszonki – Superfoods

Klaudia O
16 stycznia, 2021

Good Vibes22 0/5

fot. https://pixabay.com/

Moda na kiszenie trwa w najlepsze! W sieci znajdziemy coraz to nowe pomysły na kiszonki. W Polsce wszyscy je znamy i w większości doceniamy za smak, ale także właściwości. Kisić możemy praktycznie wszystkie warzywa i owoce, ale nie tylko! Czy w innych krajach są one równie popularne? Dlaczego są takie zdrowe i polecane szczególnie w dietach odchudzających? Czy mogą z powodzeniem zastąpić suplement diety? I czy powinni je jeść absolutnie wszyscy?

Kiszonki

Kiszenie (kwaszenie)

Jeden ze sposobów konserwacji żywności poprzez proces fermentacji mlekowej. Gdy kisimy, cukier zawarty w kiszonych warzywach czy owocach rozkłada się na kwas mlekowy pod wpływem działania kultur bakterii. Dziki temu zatrzymujemy proces gnicia i produkty wydłużają czas przydatności do spożycia. Bogate są również w mnóstwo witamin i minerałów.

Witaminy zawarte w kiszonkach

Znajdziemy w nich przede wszystkim witaminę C, ale również A, E, K oraz witaminy z grupy B. W połączeniu z organicznymi związkami siarki oraz solami mineralnymi wzmocnią naszą skórę, włosy i paznokcie. Zawierają także wysoko przyswajalne składniki mineralne : potas, magnez, fosfor, wapń i żelazo. Nasz organizm z pewnością będzie wdzięczny za taką “bombę witaminową”.

Naturalny probiotyk

Dzięki bakteriom kwasu mlekowego, odpowiadającym za proces fermentacji, kiszonki są naturalnym probiotykiem. Dzięki regularnemu spożywaniu kiszonek, możemy zapomnieć o dodatkowej suplementacji. Korzystnie wpłyną na procesy metaboliczne oraz zadbają o odporność organizmu.

Kiszonki wspomagają odporność

Bakterie probiotyczne korzystnie działają na mikroflorę naszych jelit. Dzięki temu wzmacniają odporność. Zaletą jest również zawartość witaminy C, która wspiera nasz układ immunologiczny. Polecane głównie jesienią i zimą, kiedy zwiększa się ryzyko zachorowań.

Kiszonki w diecie odchudzającej

Za sprawą kiszenia w warzywach i owocach zmniejsza się zawartość cukru przez co zawierają niewiele kalorii. W diecie odchudzającej możemy zatem zjeść sporo kiszonek, dzięki temu zyskamy większą objętość posiłku, a zmniejszymy ilość kalorii w stosunku do świeżych produktów. Dodatkowo zawarta w nich duża ilość błonnika zapewni nam uczucie sytości. Wspomogą także perystaltykę jelit i pozbędziemy się zaparć. Przygotowane w domu są żywnością mało przetworzoną co w zdrowej diecie jest bardzo ważne.

Kto powinien uważać na kiszonki?

Zdarza się, że powinno się ograniczyć spożywanie kiszonek. W przypadku chorób układu trawienia np. wrzodów, kwas kiszonek może podrażniać błonę śluzową żołądka. Chorzy na nadciśnienie oraz kamicę powinni uważać ze względu na wysoką zawartość soli. A także osoby przyjmujące leki np. przeciwzakrzepowe powinni wiedzieć , że mogą one zmniejszać ich wchłanialność.

Czy w innych krajach kiszonki są równie popularne?

Pomimo, iż wiedziemy prym w kiszeniu to na całym świecie ludzie kiszą przeróżne produkty.

Oto kilka przykładów:

  • Korea  – w odróżnieniu od naszej białej kiszonej kapusty, w Korei popularne jest kiszenie kapusty pekińskiej, znanej Nam jako kimchi.
  • Maroko – w kuchni marokańskiej często wykorzystuje sie kiszone cytryny.
  • Japonia – popularna w kuchni azjatyckiej jest np. sfermentowana czarna herbata – kombucza lub pasta z fermentowanej soi – miso.
  • Ukraina – tu najpopularniejsze są kiszone jabłka.
  • Rosja – kiszą np. czosnek.
  • Włochy, Grecja czy kraje arabskie – chwalą sobie np. kiszone oliwki.
  • Szwecja – słynie z kiszonego śledzia.

Sposób na kiszenie

Kiszenie warzyw jest bardzo proste i często w ich przypadku występuje jeden schemat. Może różnić się oczywiście przyprawami, ale pozostałe czynności i składniki są powtarzalne. Przedstawiamy przykładowy przepis na kiszone pomidory: Kiszone pomidorki malinowe

Jak widać w kiszeniu może Nas ograniczać tylko nasza wyobraźnia. Zatem próbujmy nowych wariantów smakowych i cieszmy się zdrowiem.

0 / 5. 0