Medytacja – Relaks, wyciszenie, czysty umysł

Klaudia O
28 stycznia, 2021

Zdrowie i uroda387 0/5

fot. pexels.com

Relaks, wyciszenie, czysty umysł i odporność na stres. Medytacja wcale nie musi wiązać się z religią czy szamanizmem. Wielu z Nas szuka po prostu sposobu na pozbycie się napięcia psychicznego, które towarzyszy nam każdego dnia. Zdarza się, że nie radzimy sobie z emocjami. Zwłaszcza w czasach pandemii wiele osób zainteresowało się medytacją. Dlaczego warto medytować? Co daje medytacja? Jak zacząć?

Medytacja

Czym jest medytacja?

Medytacja to praktyka, która pomaga nam wyciszyć umysł, pozwala być  “tu i teraz”. Sprawia, że liczy się tylko to co dzieje się w danym momencie i miejscu w którym się znajdujemy. Przynosi wyciszenie, spokój umysłu, jasność myślenia, a także relaks. Pomaga pozbyć się stresu, napięć dnia codziennego oraz dodaje pozytywnej energii. Samo słowo “medytacja” nawiązuje do łacińskiego “meditatio“, które oznacza zastanawianie się, rozmyślanie, rozważanie. Sztuka medytacji polega na “wyłączeniu się” na moment i skupieniu na oddechu oraz na tym co odczuwa nasze ciało. Musimy postarać się odgonić wciąż pojawiające się myśli. Próbowaliście kiedyś przez chwilę nie myśleć o niczym? Jeśli nie to musicie wiedzieć, że nie jest ta łatwe zadanie. Nasz umysł wciąż przywołuje nowe myśli. Oczywiście mogą się one pojawiać podczas medytacji, jednak my musimy nauczyć się nie skupiać na nich swojej uwagi. Dzięki kilku technikom z czasem staje się to łatwiejsze i wtedy medytacja przynosi zbawienne efekty. Przekłada się ona na całe nasze życie. Ciężko przekazać słowami czym jest medytacja, dlatego powinniśmy jej doświadczyć, aby przekonać się jak na nas wpływa.

Dlaczego warto medytować?

Medytacja pozytywnie wpływa na mózg i myślenie. Zmniejsza stres i niepokój, zwiększa koncentrację, poprawia nastrój i sprawia, że jesteśmy spokojniejsi i bardziej opanowani. Poprawia pamięć, zdolność uczenia się i kreatywność. Sprawia, że mózg pracuje prawidłowo. Praktyka przyczynia się nawet do leczenia depresji pod warunkiem, że jest wykonywana regularnie. Udowodniono również korzystny wpływ na zdrowie i ciało. Medytacja reguluje ciśnienie krwi, zmniejsza ryzyko chorób serca, łagodzi skutki stresu, a także zmniejsza otyłość.  Dzięki medytacji jesteśmy szczęśliwsi, co wpływa na kontakty międzyludzkie. Sprawi, że będziemy otwarci na nowe znajomości i nie będziemy obawiać się samotności. Przez pandemię wielu z nas ma problem ze stresem i izolacją, stąd tak duże zainteresowanie technikami medytacji.

Medytacja a joga

Joga to popularna w dzisiejszych czasach forma aktywności. Czy joga ma jakiś związek z medytacją? Oczywiście. Joga często jest postrzegana tylko jako fitness, ponieważ znajdziemy ją w ofercie większości siłowni. Jednak podczas praktyki jogi medytacja jest bardzo ważna i stanowi jej dopełnienie. Zatem aby osiągnąć jak najlepsze efekty powinniśmy stosować obie praktyki jednocześnie. W tym przypadku świetnym wyborem będzie hatha joga.

Jak zacząć medytować?

Jeśli chcesz spróbować medytacji po raz pierwszy, proponujemy wybrać medytację prowadzoną. Wystarczy, że wpiszesz na YouTube hasło “medytacja” , a znajdziesz mnóstwo filmików. Wybierz medytację dla początkujących np. medytację ognia, która polega np. na wpatrywaniu się w płomień świecy lub wyobrażenie sobie czegoś i skupieniu na tym całej swojej uwagi. Ważne też, aby głos osoby prowadzącej medytację był dla nas kojący i nas nie drażnił. Ubierz słuchawki na uszy, usiądź wygodnie lub po prostu się połóż i daj się poprowadzić. Możesz powtarzać w myślach mantrę dedykowaną danej medytacji np. wdzięczność. Na początek wystarczy kilka minut. Aby wprowadzić się w nastrój medytacji możesz odpalić palo santo, kadzidełko lub świece zapachową. Zrelaksuj się i poczuj jak medytacja wpływa na Ciebie i Twoje ciało. Oczywiście najlepiej medytować systematycznie, ale już po pierwszym razie możesz zauważyć efekty.

Rodzaje medytacji

  • medytacja mantry – mantra to słowo lub zdanie, które powtarzasz. Medytacja ta polega na powtarzaniu w myślach, na głos lub śpiewaniu mantry.
  • medytacja koncentracji – w tej praktyce musimy skupić uwagę na wybranym przedmiocie, obrazie lub na naszym oddechu.
  • medytacja ruchu – aby medytować nie musimy siedzieć w pozycji “kwiatu lotosu”. Możemy wybrać się na spacer i medytować w trakcie.
  • medytacja wizualizacyjna – możemy skupić się na konkretnym przedmiocie z otwartymi oczami lub wyobrazić sobie obraz , przedmiot lub krajobraz i medytować przy zamkniętych oczach. Może to być np. plaża, szum morza, dotyk piasku.
  • medytacja prowadzona- najprostsza forma medytacji. Z zamkniętymi oczami słuchamy głosu , który nas prowadzi. W internecie znajdziemy mnóstwo takich praktyk.

Medytacja niewątpliwie wpływa na jakość naszego życia. Możemy wykorzystać ją do poprawy samopoczucia, relaksu lub do osiągania lepszych wyników w pracy i w szkole. Pozwoli również rozwijać się duchowo. Pozytywnie wpłynie na zdrowie. Jeśli potrzebujesz wsparcia w jakiejkolwiek sferze swojego życia – spróbuj i przekonaj się o pozytywnym wpływie medytacji.

0 / 5. 0