Gorzka czekolada – czy warto ją polubić?

Klaudia O
1 czerwca, 2021

Zdrowie i uroda72 5/5

Kto z nas nie lubi słodyczy? Niech pierwszy rzuci kamieniem. A może warto zamiast spożywania pustych kalorii zastanowić się, które słodycze będą dla nas zdrowsze? Czy gorzka czekolada jest zdrowa? Jak wpływa na nasz organizm?

Gorzka czekolada

Gorzka czekolada to czekolada ciemna, która zawiera masę kakaową i masło kakaowe. W odróżnieniu od czekolady mlecznej, gorzka czekolada nie zawiera mleka ani zwykłego masła. Podstawowym składnikiem gorzkiej czekolady są ziarna kakaowca z którego wytwarzane jest kakao. Jak większość z nas wie kakao jest bogate w wiele składników mineralnych takich jak: magnez, wapń, żelazo, miedź, fosfor, potas i cynk.

Właściwości gorzkiej czekolady i wpływ na zdrowie

Gorzka czekolada posiada właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające za sprawą występujących w ziarnach kakaowca flawonoidów – związków występujących w surowcach roślinnych. Badania coraz częściej wykazują, że zawartość flawonoidów w diecie zmniejsza ryzyko wielu chorób związanych z układem sercowo-naczyniowym. Jak gorzka czekolada wpływa na nasze zdrowie?

  • obniża tętnicze ciśnienie krwi
  • obniża ryzyko wystąpienia udaru mózgu
  • zmniejsza ryzyko miażdżycy
  • zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia próchnicy zębów
  • poprawia przepływ krwi w mózgu
  • spowalnia proces starzenia się skóry
  • zmiejsza insulinooporność
  • wspomaga redukcję stanów zapalnych
  • reguluje stężenie glukozy i insuliny we krwi
  • pomaga w redukcji masy ciała
  • pozytywnie wpływa na jelita
  • obniża ryzyko wystąpienia depresji i demencji

Jaką czekoladę gorzką wybrać?

Wybierajmy te z jak największą zawartością miazgi kakaowej. Na tabliczce gorzkiej czekolady zawsze znajdziemy informację procentową z jej zawartością. Powinniśmy wybierać tę z zawartością minimum 70-80%. Czytajmy też składy, ponieważ w zależności od producenta może być dodana duża ilość cukru, a nawet sztucznych aromatów i spulchniaczy. Wybierajmy tę z prostym składem.

Dieta a gorzka czekolada

Jak najbardziej! Jest nawet często uwzględniana przez dietetyków w jadłospisie. Musimy jednak pamiętać, że jak wszystko powinna być spożywana z umiarem. 1-2 kostki dziennie, zwłaszcza wybrane zamiast batonika czy ciastka będą oczywiście ok, ale pamiętajmy, że zawiera ona również cukier i kwasy tłuszczowe nasycone, a dokładniej kwas stearynowy, jednak ma on neutralny wpływ na poziom naszego cholesterolu. Warto wspomnieć, że gorzka czekolada to doskonały sposób na poprawę humoru!

5 / 5. 1