Joga śnienia

Magdalena Klosa

Joga152 5/5

Joga śnienia
pexels.com / Joga śnienia

Joga z roku na rok staje się coraz bardziej popularna. Po latach fascynacji konsumpcjonizmem, amerykańskim stylem życia, szybkością i nowością, nagle znaczna część społeczeństwa postanowiła zrobić krok w tył i przewartościować swoje dotychczasowe życie. To właśnie ta część społeczeństwa, zafascynowana kulturą Dalekiego Wschodu, zaczęła przeszukiwać i rozwijać pomijane wcześniej obszary ludzkiego umysłu w celu odnalezienia spokoju, radości, szczęścia i harmonii. Pojawiło się wiele narzędzi, dotąd nieznanych w krajach zachodnich. Medytacja, rytuały, życie w zgodzie w fazami księżyca, Ajurweda, a także wiele form jogi. Do tych ostatnich zalicza się także Tybetańska Joga Śnienia. Na czym polega ta forma jogi? Jakie korzyści płyną z praktyki Jogi Śnienia? Koniecznie przeczytajcie!

Joga

Joga to nic innego jak system filozofii indyjskiej, dążący do uzyskania stanu absolutnej wolności zarówno na poziomie ciała, jak i umysłu. Poprzez regularną praktykę, przestrzeganie określonych zasad, a także wiarę i wdzięczność, możemy osiągnąć naprawdę zdumiewające rezultaty. Na praktykę tradycyjnej, indyjskiej jogi składa się znacznie więcej elementów, niż powszechnie wiadomo. Asany, krije, medytacja, pranajama to tylko niektóre z jej części składowych. Joga to coś znacznie więcej niż ćwiczenia dla ciała, joga to styl życia. Na czym dokładnie polega joga możecie przeczytać w artykule Czym jest joga?

Rodzaje jogi

Obecnie nie ma jednej i ogólne formy czy praktyki jogi. Na przestrzeni lat wykształciło się wiele różnych szkół, stosujących odmienne techniki, dążące do jednego celu – osiągnięcia stanu absolutnej harmonii. Oferta dla osób zainteresowanych tym tematem jest naprawdę szeroka. Ashtanga Joga, Joga Iyengara, Yin Joga, Joga Kundalini, to te najbardziej popularne. Techniki różnią się od siebie w znaczący sposób. Ashtanga Joga koncentruje się na trwaniu w ciągłym ruchu, podczas gdy Yin Joga to praktyka relaksacji. Nie ważne jaką formę jogi wybierzesz, każda zapewnia szereg korzyści dla Twojego organizmu. Więcej na temat różnych form jogi możecie przeczytać w artykule Rodzaje jogi – Hatha Joga

Joga Śnienia

Joga Śnienia to jedna z mniej popularnych form jogi. My sami trafiliśmy na ten termin zupełnie niedawno. Jej koncepcja odwołuje się do tematu cierpienia, który to Siddhārtha Gautama – indyjski książę, a także twórca buddyzmu, pragnął zgłębić na swojej ścieżce do oświecenia. Dzięki poznaniu przyczyn cierpienia, a także nauce sposobu życia, wolnego od jego doświadczania, Siddhārtha Gautama stał się Buddą i resztę swojego życia poświęcił na edukowanie innych.

Kwintesencją jest zrozumienie sposobu w jaki postrzegamy świat i życie. Zgodnie z filozofią Buddy, to co widzimy to iluzja, nieróżniąca się niczym od stanu snu. Zatem ani jawa ani sen nie jest prawdą. Podejmując temat snów, w świecie zachodnim skupiamy się przede wszystkim na tym o czym śnimy, podczas gdy buddyści koncentrują się na przyczynie samego śnienia. Uważają, że stan snu jest wynikiem stanu umysłu – ignorancji. To właśnie ignorancja prowadzi do dualistycznego rozumienia świata – będącego iluzją.

Dualizm jest z kolei jest przyczyną powstawania pragnień i chęci ich zaspokajania, co tworzy karmę. Działania, które podejmujemy tworzą emocje odkładające się w świadomości za sprawą ignorancji. W ten sposób powstają ślady karmiczne wyznaczające naszą przyszłość. Pozytywna reakcja na doświadczenie, tworzy karmę pozytywną, negatywna zaś – negatywną, która w przyszłości zaowocuje negatywnym zdarzeniem. Powstałe karmy tworzą zasłonę świadomości, uniemożliwiającą poznanie prawdziwej natury umysłu. Aby nie tworzyć kolejnych śladów karmicznych powinniśmy się nauczyć reagować na emocje z przyzwoleniem ich uwolnienia. Ani w pozytywny, ani negatywny sposób – z perspektywy obserwatora.

W celu osiągnięcia takiego stanu musimy pozostać w niedualnej świadomości – wolni od negatywnych i pozytywnych aspektów postrzegania świata. Emocja, która wówczas się pojawi, nie pozostawi po sobie żadnego śladu.

Zgodnie z tą filozofią, podczas snu ukazują się nam ślady karmiczne, które na jawie są skrępowane umysłem racjonalnym, przez co trudniej nam je dostrzec. Joga Śnienia daje nam możliwość nauczenia się właściwej na nie reakcji, jak i redukowania przyszłej karmy. Aby móc to osiągnąć, należy pozostać w trakcie snu w fazie pełnej świadomości. Innymi słowy – śniąc powinniśmy wiedzieć, że śnimy. W ten sposób podczas snu możemy sami kreować rzeczywistość, której doświadczamy. Tego właśnie uczy nas Joga Śnienia.

Praktyka Jogi Śnienia

Praktyka Jogi Śnienia polega na wprowadzeniu ciała i umysłu w stan całkowitego relaksu, uwolnienia od myśli i stresów. Kolejnym etapem jest obserwacja wszystkiego co do nas przychodzi z poziomu osoby trzeciej. Nie należy skupiać się na myślach, a jedynie czujnie się im przyglądać. Często także można spotkać się z medytacją prowadzoną – wizualizacją, która ma uświadomić nam te aspekty naszego życia, które w realnym doświadczaniu pozostają ukryte.

Korzyści z praktyki
  • Uwolnienie od śladów karmicznych
  • Uwolnienie od schematów, projekcji umysłu
  • Poprawa jakości snu
  • Kontrola nad emocjami
  • Poczucie spokoju i harmonii
  • Polepszenie pamięci
  • Wolność od lęków oraz napięć

Więcej na temat Jogi Śnienia możecie przeczytać na:
https://www.joga-joga.pl/pl95/teksty878/tybetanska_joga_snienia_arkadiusz_tabero

Magdalena Klosa

Marketing Manager, uwielbia podróże, zwierzęta, zdrowe odżywianie, książki, poradniki, a od niedawna również jogę. Ciągle poszukuje wrażeń :)

Komentarze