Rodzaje jogi – Hatha Joga – Joga bez tajemnic

Magda K
20 października, 2020

Joga71 4/5

fot. unsplash.com

Hatha Joga czyli Joga Zachodu różni się znacząco od klasycznej jogi pochodzącej z Indii, ale czy oznacza to, że jej praktyka nie ma sensu? Absolutnie nie! Hatha Joga niesie za sobą szereg zdrowotnych korzyści, mających zbawienny wpływ zarówno na nasz fizyczny, jak i psychiczny komfort. I niekoniecznie musimy od razu decydować się na zgłębianie indyjskich filozofii oraz stosowanie wyrzeczeń. Wystarczy, że wybierzemy szkołę jogi, która pasuje do naszych oczekiwań oraz stylu życia. Oferta jest naprawdę szeroka, więc każdy znajdzie rodzaj jogi dla siebie.

Rodzaje Hatha Jogi

fot. javi_indy – freepik.com

Joga Iyengara

Szkoła jogi słynąca ze swej statyczności i równowagi. Styl ten jest bardzo uniwersalny, co oznacza, że będzie odpowiedni zarówno dla osób początkujących, jak i bardziej zaawansowanych. Joga Iyengera polega przede wszystkim na nauce cierpliwości i uważnego trwania w wybranej asanie. Cechą charakterystyczną tej metody jest również stosowanie przyrządów pomocniczych, dzięki którym praktyka jest bardzo bezpieczna.

  • wzrost sprawności ruchowej,
  • wzmocnienie odporności,
  • redukcja stresu,
  • poprawa samopoczucia,
  • oczyszczanie ciała z toksyn i chorób

Ashtanga Joga

Styl jogi zapoczątkowany przez Sri Krishna Pattabhi Joisa, idealny dla osób lubiących być w ciągłym ruchu i szukających zmęczenia fizycznego. Ashtanga jest wymagającą formą jogi, poprawiającą wytrzymałość i kondycję. Polega na ciągłym powtarzaniu asan w określonej kolejności i synchronizacji ruchu z oddechem, co daje możliwość medytacji w trakcie ćwiczeń, za sprawą stale powtarzalnych sekwencji. Dzięki temu umysł jest w ‘stanie spoczynku’ i łatwiej koncentruje się na przepływającej energii.

  • poprawa sylwetki,
  • wzmocnienie kondycji,
  • wzrost elastyczności i wytrzymałości ciała

Sivananda

Łagodna forma jogi, traktująca z szacunkiem ciało, kładąca nacisk na aspekt mentalny i duchowy rozwój. Sivananda polega również na praktyce duszy. Styl ten zapoczątkował Swami Sivananda, założyciel Sivananda Yoga Vedanta Centres. Praktyka łączy w sobie pięć elementów: pozycje jogiczne, praca z oddechem, relaksacja, dieta, a także medytacja. Jest to jedna z najbardziej klasycznych odmian jogi, która nie została w żaden sposób zmodyfikowana. Znajdziesz w niej elementy hinduskiego stylu życia – poglądy, filozofię, sposób odżywiania, a także medytację i pracę z emocjami.

  • relaks,
  • rozluźnienie,
  • uwolnienie od stresu,
  • wzrost elastyczności ciała

Yin Joga

Joga relaksacyjna, którą zapoczątkował Pauli Zink. Styl ten w dużej mierze kładzie nacisk na pracę z tkanką łączną, stawami, więzadłami, układem kostnym. Jest to forma jogi idealna dla osób, które pragną uelastycznić ciało, poprawić kondycję, ale w sposób łagodny, nie obciążający i przede wszystkim bezpieczny. Jeżeli pragniesz lepiej poczuć się we własnym ciele, zwiększyć swoją odporność, a także poprawić funkcjonowanie narządów wewnętrznych i ‘rozluźnić’ umysł, ta joga będzie idealna dla Ciebie.

  • relaks,
  • rozluźnienie,
  • poprawa elastyczności ciała i funkcjonowania organów wewnętrznych,
  • wzrost odporności

Kundalini Joga

Najbardziej mistyczny styl jogi, składający się z kriji (ćwiczeń fizycznych), mantr (formuł, fraz), mudr (odpowiedniego ułożenia rąk), medytacji oraz ćwiczeń oddechowych. Celem Kundalini Jogi jest praca z czakrami – ośrodkami energetycznymi znajdującymi się w ludzkim ciele. Każda czakra pełni inną funkcję zarówno fizyczną jak i psychiczną. Zadaniem Kundalini Jogi jest odblokowanie, otwarcie każdej z czakr, dzięki czemu życiowa energia może przepływać w ciele bez żadnych przeszkód.

  • wzmocnienie układu odpornościowego i nerwowego,
  • poczucie świadomości ciała,
  • kontrola nad umysłem,
  • redukcja stresu,
  • akceptacja i pewności siebie,
  • rozwój kreatywności,
  • rozwój empatii,
  • rozwój intuicji oraz siły woli

4 / 5. 1

Magda K

Specjalistka ds. marketingu, kochająca podróże, zwierzęta, zdrowe odżywianie, książki, poradniki, a od niedawna również jogę. Ciągle poszukująca wrażeń :)